PENZTARGEPEM.HU BLOG

Hogyan feleljünk meg az NTAK csatlakozási kötelezettségnek

Marjai Brigitta
Marjai Brigitta
2022.10.24 11:17
Hogyan feleljünk meg az NTAK csatlakozási kötelezettségnek

Az NTAK csatlakozással kapcsolatos blog sorozatunk következő részében arról írunk, hogy milyen adatokat és hogyan kell az NTAK rendszerébe beküldeni 2023. január 1.-től az érintett vállalkozásoknak. Amennyiben nem biztos benne, hogy az Ön vállalkozása érintett-e olvassa el korábbi cikkünket részletekről itt.

 

Kormányrendelet teszi kötelezővé a vállalkozások számára, hogy olyan vendéglátó szoftvert használjanak, mely az elvárt adatokat az NTAK részére a megfelelő formában megküldi. Az alkalmasságot az MTÜ (Magyar Turisztikai Ügynöksg) igazolja. A szoftvernek kétféle adattípust kell küldenie, az egyik az eseményvezérelt, mely a rendelésösszesítők adatait tartalmazza és a napzárásokat.

Az NTAK adatszolgáltatás kezdete 2023. július 1.

Eseményvezérelt adatküldés

Az adott rendelés lezárásást követően kerül beküldésre az asztaltársaság/vendég fogyasztásáról készült rendelés összesítő. A rendelésösszesítő nem tartalmaz személyes adatokat, kizárólag az alábbi statisztikai célú adatokat:

  • Dátum
  • Rendelés kezdete és vége
  • NTAK fő és alkategória
  • Fizetési információk
  • Rendelt tételek (megnevezés, bruttó ár, tételszám, mennyiség, mennyiségi egység, ÁFA kategória)

Napi zárással küldött adatok

Naponta egy alkalommal, a nap lezárását követően automatikusan, küldi a tárgynapra vonatkozó adatokat:

  • lezárandó tárgynap
  • tárgynap besorolása
  • nyitás és zárás dátuma és időpontja
  • borravaló összege

NTAK fő- és alkategóriák

  • Étel
    • reggeli
    • szendvics
    • leves
    • főétel
    • köret
    • savanyúság/saláta
    • desszert
    • snack
    • egyéb
  • Helyben készített alkoholmentes ital
    • limonádé/szörp/frissen facsart ital
    • alkoholmenetes koktél
    • tea/forrócsoki
    • kávé
  • Nem helyben készített alkoholmentes ital
    • víz
    • rostos üdítő
    • szénsavas üdítő
  • Alkoholos ital
    • koktél
    • likőr
    • párlat
    • sör
    • bor
    • pezsgő
  • Egyéb
    • egyéb
    • szervizdíj
    • borravaló

Ha az adatszolgátatás üzemzavar vagy üzemszünet miatt nem valósul meg az akadály elhárulása után következő napon kell teljesíteni.

Ha a kötelezett vállalkozás a napi adatszolgáltatást az NTAK üzemeltetőjének felszólítása ellenére sem teljesíti, akkor az NTAK üzemeltetője ellene hatósági ellenőrzést kezdeményez az illetékes jegyzőnél. A kötelezettek köréről itt olvashat bővebben.

A kormányrendelet alapján az érintett vállalkozásokat a hatóság évi legalább egy alkalommal ellenőrzi.

Azok a vállalkozások, akik már korábban is használtak valamilyen szoftvert feltétlenül vegyék fel a kapcsolatot szolgáltatójukkal és győződjenek meg arról, hogy a szükséges fejlesztések megtörténtek és programjuk megfelel a követelményeknek.

Amennyiben az Ön vállalkozása ez idáig nem használt szoftvert úgy a felkészülési időszakból hátralevő két hónapban meg kell találnia az Önnek és vállalkozása profiljának legmegfelelőbb programot. Egészen másra van szüksége egy egyszemélyes kisvállalkozásnak és egy nagy forgalmú, sok alkalmazottal dolgozó étteremnek.

Mivel a jogalkotó kötelezővé tette a vendéglátó szoftverek használatát, nézzük meg mitől jó egy ilyen szoftver!

  1. Időt és ez által pénzt takarít meg Önnek!
    Hogyan? Például egy számítógépes rendszerben egyszerűen követhetőek a termékek raktárkészlete, azonnal látható, mi az amiből rendelni kell, nem kell Önnek vagy alkalmazottjának azzal tölteni az idejét, hogy a raktárban vagy a polcokon keresgéljen. Egy helyen láthatja üzlete teljes forgalmát, rengeteg riport segíti munkáját
  2. Sokoldalúan használható ha arra van szükség
    Kezeli az asztalokat, pultnál kiadást, házhoz szállítást, együttműködik a különböző ételrendelős/házhoz szállítós portálokkal. Képes a rendeléseket akár több munkaterületre (konyha, bár, pizzakonyha, kávépult, stb) szétosztani, külön nyomtatókra/kijelzőkre elküldeni.
  3. Egyszerű és gyors eladási felülettel rendelkezik, ha arra van szükség, hogy a lehető legpörgősebb kiszolgálást tudja nyújtani, még legforgalmasabb időszakokban is. Egyszerű átlátható menürendszer, mely azok számára is könnyen kezelhető akik még nem használtak hasonló rendszert korábban.
  4. Minimális eszközigény.
    Fontos, hogy ne kelljen sok eszközt használnunk egy esetlegesen pici pultban, ne legyen feltétlen szükséges új, drága gépeket vásárolnunk, ha úgy érezzük ennek a fejlesztésnek nem most van itt az ideje. Tudjuk használni akár meglévő számítógépen vagy tableten is.
  5. Legyen pénztárgép integráció.
    A legkényelmesebb, ha a szoftverünk kommunikálni tud a pénztárgéppel, hiszen így nem szükséges két külön rendszerben dolgoznunk párhuzamosan, ettől a gyorsabb lesz  a kiszolgálás és minimalizálni tudjuk az elütéseket is.
  6. Távoli eléréssel bárhonnan hozzáférhet a rendszerhez.
    Vezetőként elérheti a forgalmi riportokat, így anélkül tudja hogy megy üzlete, hogy fizikailag be kellene menjen. Láthatja a raktárkészleteket és minden fontos információt, amire egy hatékony vezetőnek szüksége van.
  7. Legyen NTAK összeköttetése.
    Fontos, hogy miután regisztrálta érintett vállalkozását az NTAK rendszerébe a szoftver minden szükséges jelentést megtegyen Ön helyett. Ezzel rengeteg időt takarít meg Önnek, amit Ön üzlete további felvirágoztatására fordíthat.
  8. Legyen jó ár/érték arányú.
    A jelenlegi helyzetben fontos, hogy ne tegyen a rendszer bevezetése nagy anyagi terhet a vállalkozásra. Jó megoldás lehet a havidíjas konstrukció, hiszen a megvásárolt szoftverekkel ellentétben itt nincs egyszeri nagy összegű költség, és mindig a legfrissebb szoftververziót használhatjuk!

 

Bízunk benne, hogy cikkünk ismét segítségére volt, hogy megismerje az NTAK csatlakozással kapcsolatos kötelezettségeket és megfelelően fel tudjon készülni az átállásra!

 

Amennyiben még keresi a tökéletes megoldást vállalkozása, számára nézze meg az NTAK által jóváhagyott szoftver kínálatunkat itt.