Régóta halljuk, hogy a 4G és 5G elterjedése következményeként kialakult kihasználatlanság miatt a mobilszolgáltatók lekapcsolják a 3G hálózatot Magyarországon. A gyakorlatban okoz-e ez problémát a pénztárgép használóknak?
Erre keressük a választ!
A döntés háttere költség- és energiahatékonysági okokra vezethető vissza. A 3G hálózat fenntartása sok energiát igényel, mely sokba kerül és nem túl környezetbarát ezen okból kifolyólag. A döntés már több más EU országban és az Egyesült államokban is megszületett.
Jogszabályi előírás alapján a pénztárgépek adattovábbítása a NAV felé mobil hálózaton történik. A pénztárgépek a bennük lévő SIM kártyák segítségével 2G, illetve 3G kapcsolaton továbbították az adatokat az adóhatóság szerverei felé, a 3G megszűnése után a pénztárgépek csak a 2G hálózatot fogják tudni használni.
Magyarországon elsőként a Telekom és a Yettel (korábban Telenor) jelentette be, hogy 2022-ben elkezdik a hálózat leépítését. A Telekom most publikálta a pontos dátumot is, mely szerint június 30-án véglegesen megszűnik a 3G hálózatuk működése. Ez a következő márkákat érinti leginkább: CASHBOX, CashCube, Fiscat. A hálózat lekapcsolását a turisztikai szempontból forgalmas területeken kezdik, mint a Balaton, Velencei-tó, Tisza-tó, az érintett települések listáját a szolgáltató oldalán megtalálják ide kattintva.
A Vodafone május 23-án kezdi a lekapcsolást Székesfehérvár és Várpalota vonzáskörzetével. Ez leginkább a Mobil Adat Kft. SIM kártyáival ellátott pénztárgépeket érinti, amik jellemzően a SAM4S, FISCAT márkákat és a JOTA illetve SMART KASSA típusokat jelenti ügyfeleink körében, hiszen azok a Vodafone hálózatát preferálják, így ez a változás elsősorban rájuk lesz hatással.
A mai mobil telefonok már nem használják a 3G-t, így ott nem fogunk érzékelni változást, ám a pénztárgépek NAV kapcsolata 2G/3G hálózaton zajlik. A pénztárgép gyártók bíznak a zökkenőmentes átváltásban a pénztárgépek esetén is.
Egyelőre nincsen információnk arról, hogy bármilyen speciális beállítás szükséges lenne, így tudomásunk szerint felhasználói, illetve szervizes oldalról nincsen jelenleg teendő. Folyamatos kapcsolatban vagyunk a pénztárgépek gyártóival, így amennyiben friss információ merül fel a hálózat váltással kapcsolatban azonnal publikálni fogjuk.