Üzlete szezonális tevékenységet folytat? Hosszabb átalakítás vagy költözés miatt zárt be? Változott a trevékyensége? Esetleg végleg bezárt? Amennyiben már nem használlja pénztárgépét és nem tudja mi a teendője Önnek szól alábbi cikkünk!
Abban az esetben, ha pénztárgépe használatát valamely okból felfüggeszti és ez az állapot több, mint 30 napig tart, úgy Önnek jelentési kötelezettsége van a NAV felé a hatályos jogszabály szerint! A bejelntést PTG_TAX_UZ nyomtatvány kell megtennie. Nagyon fontos, hogy a vállalkozás szünetelése nem jelenti egyenesen a pénztárgép szünetelését, azt külön be kell jelenteni!
A pénztárgép szüneteltetése után kérhető a géphez tartozó adatkapcsolat szünetelése is az adatkapcsolat szolgáltatójától, mely vagy a Mobil Adat Kft. vagy a Magyar Telekom NyRT. Az ehhez szükséges nyomtatványokat megtalálja a szolgáltató nevére kattintva oldalunkon is. Nagyon fontos, hogy a szolgáltatás nem mondható fel, csak a pénztárgép átszemélyesítése (átírása) vagy selejtezése után!
A pénztárgép újraaktiválását szintén a fenti nyomtatványon kell bejelenteni a NAV felé és szükséges az adatkapcsolatot is helyreállíttatni a szolgáltatónál. Működő adatkapcsolat nélkül a pénztárgépet használni nem szabad! A pénztárgépet az aktiválás után először felülvizsgáltatni szükséges, amennyiben a felülvizsgálat a szüneteltetés ideje alatt volt esedékes és nem került elvégzésre, majd utána lehet használni ismét!
Amennyiben pénztárgépét véglegesen szeretné deaktiválni az adószámáról, úgy két lehetősége van: a selejtezés vagy az értékesítés. Selejtezés pénztárgép szerviz áltál lehetséges, a gép és a napló szükséges hozzá.Ilyenkor pénztárgép Adóügyi Ellenörző Egysége (továbbiakban AEE) kiszerelésre kerül, többé nem helyezhető üzembe újra. Amennyiben a pénztárgép típusa a jogszabály alapján átszemélyesíthető lehetősége van az értékesítésre, ilyen esetben javasolt a pénztárgép felfüggesztése szerviz által, hogy a benne tárolt adatokhoz ne férhessenek hozzá illetéktelenek, illetve az adószámával ne tudjanak visszaélni. Azért is javasolt a felfüggesztés elvégeztetése, mert ilyenkor a szerviz meg tud bizonyosodni róla, hogy a gép AEE-je megfelelően működik, ezzel elkerülve az esetleges kellemetlenségeket a gép értékesítése után.
A fenti esetek mindegyikében a pénztárgép naplót és a pénztárgépben tárolt adatokat az üzemeltető vállalkozónak vagy cégnek meg kell üriznie 8 adóügyi évig a lezárás után.
Képek forrása: vecteezy